tisdag 18 augusti 2009

Höstterminen i full gång!

Idag har stora sonen börjat skolan. SÅ nervös JAG var igår kväll och i morse. :-) Gustav brydde sig inte speciellt mycket, han tyckte mest att det var skoj. Lite trist tyckte han det var att leka en massa olika lekar med sina nya klasskompisar, men det skyller jag på generna. Jag gillar inte heller att leka lekar och fjanta mig, så det har han väl ärvt efter mig, gissar jag.
Han fick en egen plats i skolsalen, med sitt namn på stolen. Ett eget fack att hänga kläderna på och en egen "skoldagbok" som alltid ska finnas med i ryggsäcken där föräldrar och lärare kan kommunicera. Verkar vara en bra metod!
Ännu mer nervös känner jag mig idag, för hur ska det gå imorgon? Då är inte jag med hela dagen som trygghet. Då ska han klara sig helt själv... Det var nära att jag ingrep idag i matsalen när lille G skulle bära den stooora brickan med all mat på till sin plats vid matbordet. Han är ju så liten! Men det gick hur bra som helst och han åt som en hel karl. :-) Nu ska jag försöka sluta vara nervös, det är trots allt högst nödvändigt för alla barn att få gå i skolan. Kan ju liksom inte hålla barnen hemma hela livet. :-)

Idag har även jag fått sätta mig i skolbänken. I eftermiddags, efter att vi hunnit hem från skolan och jag fått kasta i mig lite käk, körde jag och min pappa till Växjö. Där hölls ett seminarium på Visma angående ROT-bidraget som är högst aktuellt för oss båda nu. Nu kan jag det mesta, det var ett toppenbra seminarium! En mycket kunnig tjej från Skatteverket var där och informerade och svarade på frågor. Nu ska jag bara se till att lära A om allt det här, och sedan måste jag öva en del i bokföringsprogrammet så att allt blir rätt på fakturorna. Spännande med något nytt, även om det i praktiken blir massor med extraarbete såhär i början innan man har fått in rutinerna. Kul var det i alla fall att få lära sig om det som innan mest kändes jobbigt.

Det känns som att det varit en hektisk dag och jag tackar verkligen söta kompisen Hanna för barnpassningen idag! Jag ville verkligen ägna hela denna dagen åt killen som började skolan, så mellansonen var på dagis och minstingen blev omhändertagen av Hanna. Jag har knappt hunnit träffa lille Sixten alls idag, men det ska tas igen imorgon då det bara blir han och jag hemma hela förmiddagen!

Håll tummarna för att resten av skolveckan går bra!

//Jenny

2 kommentarer:

Ann-Sofie sa...

Du det kommer att gå toppenbra för Gustav i skolan!
Vad kul & nyttigt med lite mer info ang ROT-avdraget.
kamis

MOM sa...

Vi fick lämna barnen i dörren och ev dricka kaffe i rummet intill. Så olika det kan vara.

Kändes jättetufft att lämna honom men säkert mer för mig än honom, men allt gick bra... men idag har han feber.. suck!!