fredag 8 maj 2009

Läkarbesök.

Japp, idag bär det av till farbror doktorn med Sixten. Han hade öroninflammation för tre veckor sedan och idag ska vi kolla upp så att det läkt ordentligt. Han håller sig ofta för örat (speciellt det ena) och man får inte trycka lite på det, för då blir han ledsen. Jag gissar på att inflammationen inte riktigt gått över, eftersom vi bara fick en tunn pencillinkur på 5 dagar... Kanske blir det rör till slut, precis som för största brorsan. Det har jag inget alls emot, de funkade perfekt för Gustav och sedan dess (fick rör när han var 1½) har han inte haft en enda öroninflammation!

Nu har vi kommit fram till att vi kommer att skjuta upp köksrenoveringen ett år! Vi satte oss ner och stolpade upp allt vi måste göra INNAN vi kan börja riva köket för att bygga om det. Det blev MYCKET... Så mycket att vi inte kommer att hinna i sommar. Firman som skulle göra byggnadsarbetet har dessutom för mycket att göra, men de lovade att hjälpa oss på kvällar och helger... Nä, det räcker inte, jag vill INTE vara utan kök i ett halvår...! Därför bestämde vi oss för att skjuta upp jättejobbet. Det vi ska hinna med innan är:

-Färdigställa G:s rum.
-Flytta ner barnen från ovanvåningen till varsitt rum här nere (de delar rum nu men ska få varsitt).
-Flytta upp vårt sovrum.
-Göra klart ovanvåningen (lägga golv, isolera, elarbeten, väggar, tapeter, lister, nytt fönster).
-Klä om en gavel där vi nyss bytt fönster.
-Göra hål i vardagsrumstaket och montera dit en trappa (svängd trappa i ek).

Ja, ni ser ju själva... HUR i hundan skulle vi hinna med detta INNAN köksrenovering?! Köket skulle ju påbörjas i april-maj och det känns redan som att det är för sent. :-)
Faktiskt så känner jag inte alls att det är ledsamt på något vis att vi skjuter på det. Det känns bara ganska skönt. :-D
Det innebär att vi kan få klart allt jag rabblade upp ovan på ett BRA sätt, att vi inte behöver skynda oss med det och kanske göra det på det enklaste, bästa sättet, utan vi kan ta tid på oss och få det som vi vill.
Kanske har jag ett jobb nästa år och slipper vara hemma så mycket i röran. :-)

Jag tog mig i kragen igår och gjorde nåt som jag längtat efter länge: rev ner ovandelen på vårt H-E-M-S-K-A, stora, fula jugend-ekskåp!
Jag har aldrig tyckt om skåpet och det passar inte in i vårt hem alls, men A har liksom envisats med att ha det kvar för att "det rymmer så mycket". Yeah, right. Som att det inte finns andra möbler som gör det! :-)Har inga före-bilder alls, men ni får föreställa er en del till på skåpet, en sån där vitrin-historia *ryyys*.
Nu ser det ut såhär:



Lite bättre, i alla fall. Efter köksrenovering vill jag ha en ny skänk, nåt sånthär hade jag tänkt mig:



Vi får se! Just nu är jag bara så glad att den hemska överdelen på det inte så fina skåpet försvunnit! SÅ mycket mer ljus i rummet nu! Varför har jag inte lyft väck det förut?!

Nu ska jag packa väskan, väcka Sixten och köra till doktorn!

Ha en bra dag!

//Jenny

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det blev väldigt mycket bättre utan överdelen tycker jag!!!
Varför har du inte gjort det innan??? ;-)
Kram
monkan

Ann-Sofie sa...

Fint utan överdel och mkt ljusare som du säger!

ha en härlig helg, kram