måndag 18 maj 2009

1-årskalas och trädgårdsland.

Nu har vi inga bebisar i familjen mera! Lillprinsen fyllde ju ett i fredags och detta firade vi i lördags med värsta kalaset!
Klockan ett kom gästerna, glada i hågen, och överraskade lille Sixten med paket. Mest kläder (som vi önskat) men en och annan leksak också som noga undersöktes av ettöringen (som min pappa säger).
Vi bjöd på potatissallad med kallskuret kött som smakade supergott! Vi tog i lite när vi beställde maten, vi köpte mat som var beräknat till 26 vuxna. Eftersom vi bara blir 12 vuxna och 5 små barn (alla 6 år eller yngre) så trodde vi att det skulle bli mycket över. Men nej, då. :-) Släktingarna äter som hästar! Det är ju ett tydligt tecken på att maten är god, och det är alltid trevligt. Kommer definitivt att köpa mat från samma ställe igen.
Till kaffet hoppade vi över tårta, jag bakade stora muffins istället. Jordgubbar och vit choklad hade jag i. De blev inte riktigt så goda som jag hoppades på, nästa gång gör jag nog en vanlig muffinsmet istället för att försöka göra mig till. :-)
Men snygga blev de med chokladglasyr, vit choklad och en jordgubbebit på!



Sixten fick en helt egen muffin med ett ettårs-ljus på!
Han blev glad men kladdig...
Här får han hjälp av morbror Stefan att blåsa ut sitt första ljus:


"Ge mig min kaka!!"


GOTT!




Kladdigast (men sötast!) i världen:


Igår var vi och kollade på en "ny" bil på förmiddagen. Har velat fram och tillbaka ett tag nu angående den saken, men nu verkar det hända grejer. Bilen vi tittade på föll oss inte riktigt i smaken så den får någon annan köpa. Önskebilen finns i Helsingborg, tror det blir en tripp dit i slutet på veckan.
Visst är den fin?? Och med sju säten, precis vad vi behöver. Dessutom har den inbyggda barnstolar som kidsen kan ha när de blivit lite större.




Söndagseftermiddagen spenderade vi med varsin spade i handen. Tyckte att vi lite enkelt och snabbt skulle fixa ett fint litet trädgårdsland till våra miniplantor (planterade rädisor, ärtor, purjolök & ärtor i småkrukor för ett tag sedan). Det gick inte att fixa "lite lätt" utan blev ett mega-projekt...
Vi fick tre hallonbuskar av min farmor & farfar när Sixten firades och de skulle ner i jorden så snabbt som möjligt. De fick en egen rabatt med ny jord och singel. Ena busken var en klängväxt och vi hade en sån där "spaljé" som man spikar fast på väggen, så den satte vi upp så den kan klättra.
Vi tänkte oss först EN pallkrage men det blev två.
Såna här, alltså:

I den ena satte vi det jag skrev ovan och i den andra hamnade potatis och gul lök.
Rätt så jobbigt var det och jag hoppas det blir värt mödan!

Denna veckan har barnen "hälsovecka" på dagis och de verkar ha hur kul som helst! Idag har de haft ute-gympa och varit på en långpromenad. Vid lunch pratade de om mat (nyttig och onyttig) och hygien. Vi fick oss en lång lektion av Gustav när vi åt middag ikväll. Han tyckte att vi BARA ska köpa mat med det gröna nyckelhålet på, annars kan vi börja må dåligt. :-) Och kakor, tårta eller godis får man ENDAST äta på LÖRDAGAR. ALDRIG annars! :-) Tvätta händerna ska man göra alltid när man har varit ute, annars kan man bli magsjuk och dö. Är dagisfröknarna verkligen så drastiska i sin pedagogik, undrar man ju...? :-)
Men nu går det nog lättare att få kidsen att tvätta sig innan maten i alla fall!

Imorgon måste jag till optikern: Sixten roade sig med att pilla sönder mina glasögon i molekyler en stund när han inte var under sträng uppsikt. Typiskt!! Hoppas de går att laga! *håller tummarna*

//Jenny

2 kommentarer:

Sanna sa...

Vilken fest! Sixten såg rätt nöjd ut där med muffinsen. :-) Och vilket underbart hår han har, en riktig lintott!
Vi köpte en 7-sitsig bil idag, faktiskt. Det blev en Fors S-Max till slut, efter ca 1 års velande hit och dit. Jag är så dålig på bilmärken så jag fattar ju inte vad det är för märke på bilen på dina bilder?
:-)

Sanna sa...

Ojdå, nu uppfann jag visst ett nytt bilmärke också. FORD S-max, ska det ju stå förstås. ;-)