fredag 13 februari 2009

Taco-fredag!

Fredag igen! Kallt som attan och massor med snö som förvisso lyser upp en hel del i vintermörkret men som ställer till det en del också. Mina promenader blir ju lidande!! Det går ju inte alls att trava på i snabb takt när det inte kommer någon och plogar! Har de glömt vår lilla by...? Ska snart ta fram min gympavideo istället. Sixten älskar den. Han sitter som paralyserad och stirrar på Susan Lanefelt som hoppar och studsar i färglad gympadress till svängig musik. Bättre än Teletubbies!

Igår var jag på jobbet och hälsade på. Det var skoj att träffa alla igen och att bli lite uppdaterad om vad som händer. Sixten trivdes bland papper och telefoner. :-)

Efter besöket på jobbet hämtade jag barnen på dagis. G var på sitt allra värsta humör. För tillfället är ALLT fel. Jättejobbigt. Tror det kallas "lilla tonåren" och det ger ju en liten föraning om hur det verkligen kommer att bli att ha en tonåring (eller TRE!!). Grejen är att jag har väldigt lätt för att själv bli som en trotsig 6-åring när jag ska försöka tala honom till rätta... Jag blir lika sur som honom och det är ju fel. Jag ska ju vara vuxen och föregå med gott exempel och alltid lösa konfliker på det mest pedagogiska sättet. Funkar inte i verkligheten, inte här i alla fall. Ibland tar tålamodet slut och man blir arg istället. Men det måste man ju få bli. Det är ju naturligt, jag tror det är viktigt att barnen vet om det också. Jag skickar honom till sitt rum om han triggat mitt tålamod för länge. Han har varit på sitt rum och surat ganska mycket denna veckan... Tråkigt, men det är väl så att vara liten. Ibland är allt bara jobbigt. Mest jobbigt är det nog för honom själv, tror jag. På kvällen blir vi alltid vänner igen och kramen jag fick igårkväll efter godnattsagan berättade att han i alla fall tycker mycket om mig. :-)

Ikväll blir det taco-fest! Gott, gott. Sängen kommer att kalla på oss tidigt ikväll, vi behöver samla kraft till lördagen. Då ska vi till några vänner i Helsingborg och hälsa på. Grilla korv på stranden, busa på Busfabriken och sedan käka middag på kvällen. Vi kommer att vara helt slut när vi styr hemåt igen!
Familjen vi ska hälsa på fick en liten Evelina den 1 januari som vi aldrig träffat förr. Spännande!! Ser fram emot mycket bebis-mys.

//Jenny

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du får berätta hur det var på Busfabriken sen, har funderat på att åka dit med barnen. Ha det så kul!

Anonym sa...

Att alltid vara en lugn och pedagogisk mamma då ungarna trotsar och surar är allt annat än lätt!!! Finns det ens såna som klarar av det?
Jag är likadan som du, svarar ofta med samma medicin och det är verkligen fel taktik men samtidigt är man ju inte mer än en människa.

Hoppas ni fick en trevlig fullspäckad lördag! :-)
Kram S.