måndag 2 februari 2009

Sopp-måndag!

Ja, jag gör soppa idag. Grönsakssoppa. Massor med grönsaker har vi hackat och strimlat. Ville frågade "vad heter denna hääär?" och höll fram grönsak efter grönsak. Mitt svar var "jag vet inte" på de flesta... Alla ser ju likadana ut (knöliga och gulbruna) och helt ärligt vet jag inte alls vad de kallas. :-) Får kanske läsa på lite så inte kidsen tror jag är ett riktigt pucko. Nu är soppan hur som helst klar och den ska vi ha till middag ikväll. Hoppas den blev god. Det luktar gott i huset i alla fall. Vi har även hunnit med att städa i källaren idag. För ett tag sedan flyttade vi upp tvättmaskin och tumlare till badrummet som renoverats, så vi är aldrig i källaren mer. Det enda den duger till för tillfället är förvaringsplats till skräp som ska till insamlingscontainern sedan. Och så lite pantburkar också.
Av ren lathet så har det blivit så att vi bara kastar ner papper, plast, konserver m.m. för trappan, istället för att gå ner och lägga det i rätt låda direkt. Idag kunde jag inte ens se trappan när jag öppnade källardörren, därför tog vi ett ryck. Allt är nu sorterat i pappkassar, snyggt och prydligt. Varje gång vi städat säger vi att vi ALDRIG mer ska kasta ner skräpet, utan lägga det på rätt plats direkt. Men så har det alltså hittils aldrig lyckats bli. Vi är väl lite bekväma av oss. Men när köket ska renoveras så ska källartrappen bort helt och hållet (för att spara plats i köket), var ska vi då göra av allt som ska köras iväg??? Garaget, gissar jag... Då blir det till att hålla lite bättre ordning, annars kommer bilen att få stå ute mesta tiden av året, är jag rädd... *skärpning*

Gustavs kalas gick superbra, förresten! Korv i bröd och glass med tillbehör verkade passa de små odågorna perfekt, de åt som hästar allihopa. Gustav sade på kvällen att det var det roligaste kalas han hade varit med om och att han ville ha ett till kalas dagen efter... Han får snällt vänta i nästan ett år till innan det är dags igen!



Sixten har lärt sig klappa händerna (lärde sig igår!) och nu är det det enda han håller på med... Man måste titta på honom också och säga "Åååhh, vad DUUUUKTIG du är!" hela tiden, annars blir han högljudd och klappar ilsket. :-) Han är rolig, lille Sixten. Observera de fina tänderna som ploppat fram (8 st tänder i varierande storlek finns nu jämt fördelade i över- och underkäken!).



Det går bra med viktnedgången! Jag kämpar på och det känns som att det kommer att funka! Det tar ju tid (vilket är trist) men det FÅR det göra, tycker jag. Går det för snabbt så går jag bara upp alltsammans igen på ett kick. När jag gått ner 5 kg (snart!) ska jag unna mig två fina plagg från H&M. En klänning och en blus som jag kan vara sommarfin i:




Älskar den svarta klänningen! Blusen har H&M haft ganska länge, och jag gillar den modellen skarpt.

Nu ska vi köra till affären och handla frukt! A glömde det när han storhandlade igårkväll. Eller JAG hade glömt skriva det på lappen, rättare sagt. :-)

//Jenny

3 kommentarer:

Anonym sa...

Den klänningen har jag också ögonen på, men det får bli om några kilo här också, supersnygg är den! Duktig du är som kämpar på!

Anonym sa...

Så gulligt meden klappande Sixten, speciellt gulligt lät det att han "klappar ilsket"...;-) Dom är underbara nu vid 8 mån tycker jag, en 8-månaders klimp skulle man alltid ha. Vide klappar också och är skitstolt. :-)
Och verkligen imponerande med 8 hela tänder - när har ni hunnit med dom? Vide har exakt noll fortfarande och det känns fullständigt surrealistiskt att hans leende nånsin skulle vara nåt annat än tandlöst.
Klänningen var snygg! Heja, heja med kämpandet, det har ju gått skitbra hittills ju!
Kram S.
P.S. Dom orange rotfrukterna kallas morötter, ett tips till nästa gång ni gör soppa. ;-)

MOM sa...

Vilken snygg klänning. Blev lite sugen på den jag med :) vi får väl se hur det ser ut när vi åker till Väla. Har jag gått ner en del då, så kanske det får bli ett inköp.
Tycker precis som de andra att du är superduktig som kämpar på med vikten själv. Nu ses vi snart, hurra. Kram