onsdag 6 augusti 2008

En dag på stan.

Eller ja, en DAG var väl kanske att ta i. Men i alla fall några timmar på stan! Det är en enorm LYX att kunna lämna sina större barn på dagis när man är hemma och är föräldraledig med en bebis. Nu har de stora kidsen varit hemma i över en månad, men idag var första dagen på dagis. Helt plötsligt kändes det som att jag inte hade några barn alls, fastän Sixten var med mig såklart. Jag gillar inte att man ibland läser insändare i tidningar skrivna av människor som tycker det är sanslöst att lämna barnen 15 timmar i veckan på dagis per vecka, fastän man är hemma med bebis. Det är så tråkigt att höra en massa gnäll om det jämt. I själva verket är det ju jättebra! I alla fall för vår familj! Barnen ser fram emot att få komma till dagis och att få träffa sina kompisar. Miljöombyte för barnen är viktigt, det är inte speciellt kul för dem att bara vara hemma i 1½ år, kan jag tänka. Dessutom får de ju en betydligt piggare och gladare mamma, om hon får lite avlastning 15 timmar per vecka! Kanonbra, alltså.

Idag var jag alltså i stan under dagistiden. Jag gjorde synundersökning och beställde nya glasögon. Ett par vanliga och ett par solglasögon. Och så bad jag optikern beställa hem ett par linser som jag ska prova. Tydligen nån ny sort som ska vara bra för mina ögon. Jag har provat flera gånger innan att ha linser, men det har liksom aldrig riktigt funkat.
Jag hittade i alla fall ett par riktigt snygga brillor som jag hoppas kommer SNABBT!
De ser nästan likadana ut som de jag redan har, men de har bättre skärpa och känns lite mer moderna.

Jag passade på att leta lite höst-jeans till barnen och hittade till slut ett par på Polarn och ett par på Exit som nog kan passa Gustav. Han är lite kinkig med sina kläder, det måste sitta perfekt (enligt honom) för att han ska vilja ha det på sig. Men det här tror jag blev rätt. Vilmer fick en ny keps och Sixten också ett par jeans, fast i mudd-modell! :)

Just nu har jag en köttfärslimpa i ugnen, ikväll blir det den ihop med potatis och sås, lingon och sallad. Det börjar lukta gott i köket! :)

//Jenny

1 kommentar:

Ann-Sofie sa...

En dag på stan är lovely! Då måste jag se dina brillor, är också sugen på nya snart!

kram