måndag 24 mars 2008

Annandag Påsk

Sista dagen av den "långa" ledigheten har infunnit sig. En hel del har hunnit hända sedan jag skrev sist. Påskafton förflöt utan några större bestyr, vi var ute och åkte pulka på den sista snöplätten i trädgården, och på kvällen åt vi soppa och knäckemackor och tände ljus. Det var mysigt.

Igår (påskdagen) var vi bjudna till svärmor för att äta smörgåstårta. Svärmors man fyllde 50 för några veckor sedan, och nu firades det. Det var bara vår familj och Addes syster med familj, men det lyckades bli rena kaoset ändå! :) Detta hände:

Efter att vi ätit av supergod smörgåstårta hade barnen spring i benen och ville gå ut. Jag passade lille Malte och Adde och hans syster gick ut med de andra tre barnen (Gustav, Vilmer & Ebbe). Farmor har en sidobyggnad som är inredd, där Adde och hans syster har varsitt rum som de bodde i innan de flyttade hemifrån. Nu fungerar det ena rummet som förråd åt lite möbler och sommarleksaker till barnen. Vilmer kom utspringades från rummet i full fart, efter att ha lekt ett tag, och han hostade och spottade. Han ville gå in. Alla trodde att han bara fått lite hosta, och när jag tagit av honom kläderna inne så fick han lite hostmedicin. Efter 5 minuter kräktes han en kaskadspya rakt på köksmattan, och han blev jättevarm och trött. Nu hade Gustav och de andra också kommit in. Efter ett tag berättade Gustav att Ville druckit ur en blå spann som stod i rummet i längan, och Pernilla (Addes syster) sprang ut för att kolla vad det var. Det var en "Torrboll"...

Vi läste på paketen att den innehöll "Kalciumklorid", vilket är väldigt salt. Det stod inget om vad man skulle göra om man druckit det, men om man fått det i ögonen skulle man skölja en lång stund i kallt vatten. Adde satte sig i telefonkö till Giftinformationen och Ville blev trött så han ville sova, och så spydde han igen. Det var rena kaoset... Jag klädde på Vilmer och fick låna nya kläder av svärmor (jag var totalt nerkräkt), sen körde jag, Adde och Ville till sjukhuset. Eftersom de aldrig tidigare haft någon patient som druckit ur en Torrboll (vad konstigt!) så tog de alla tänkbara prover på Vilmer. EKG, blodprov, kollade honom i öron, mun, ögon... Det tog tid... Det visade sig att han fått förhöjd kalciumhalt i blodet, vilket kan yttra sig fysiskt med att musklerna krampar. Vid detta laget var han dock pigg och betedde sig som vanligt. Vi fick åka hem i två timmar, sen skulle vi tillbaka igen för ytterligare ett blodprov. Detta för att kolla att kalciumhalten gått ner.
Gustav hade åkt med Pernilla med familj hem, så vi hämtade honom där, körde hem, och sedan körde Adde och Vilmer in till sjukan igen. Där tog de om alla prover, och de visade på att kalciumhalten sjunkit. Skönt! I morse kräktes han en gång till, men det är ju bara bra att han får ut allt salt. Stackars Ville! Det är ju helt livsfarligt att vara så glupsk att man kastar i sig allt man får framför sig! Jag tackar verkligen högre makter att det inte var något som var farligare!!!

Idag ska Gustav på kalas hos en dagiskompis, och efter det ska vi till mina päron och få middag. Adde ska med Gustav på kalaset, jag behöver köra till apoteket och handla lite ny ansiktscreme, den är helt slut. Köpte Apotekets "Vichy"-kräm för ett tag sedan, och nu kan jag inte ha något annat! Den är kanonbra för min hy, som är ganska känslig. Innan kunde jag alltid ha vanlig Nivea-kräm, men det funkar inte nu. Kanske ytterligare ett ålderstecken. *gråt*

Idag håller jag tummarna för en lugn och skön dag. :)

Ha det bra!

//Jenny

2 kommentarer:

Ann-Sofie sa...

Nämen vilken historia! Stackars lille Ville som var så glupsk:) Vilken tur att det inte var något annat mer farligt i torrbollen...

Vi ses på onsdag, kram

Anonym sa...

Vilken tur i oturen att det ändå inte var värre, men usch vilken panik.

Hoppas att han mår som vanligt idag igen, vilken kille!!

Kramar
Monkan