tisdag 4 mars 2008

Barnmorskebesök idag!



Idag har jag varit på det värsta barnmorskebesöket nånsin. Glukosbelastningen! Usch, vad äckligt det är! 2½ dl varm sockerlösning med ½ pressad citron ska man kasta i sig klockan 8:00 på morgonen. Någon frukost fick jag inte äta i morse, eftersom man ska vara fastande när testet genomförs.
Barnmorskan lyckades skrämma upp oss (vi var två som gjorde testet samtidigt) om hur farligt det kan vara med graviditetsdiabetes, och vad som händer osv. För det första kan bebisen bli stooor, 5 kilo eller mer är ingen ovanlighet då mamman får diabetes. Ut måste ju bebisen, och det säger ju sig själv att väger den 5 kilo kan det kanske hända allt möjligt... Man kan avhjälpa diabetesen, eller få ner den, med hjälp av motion och nyttig mat (mindre kolhydrater). Sen finns det alltid en risk att man senare i livet får tillbaka diabetesen, när man blivit runt 40 eller nåt.

Jag lyckades hälla i mig den sliskiga drickan rekordsnabbt, men sen kom illamåendet som ett brev på posten... Tre filmer om amning, barnafödsel & barnsäkerhet i bil hann vi med innan blodprov, och svar på testerna, kunde ges. Det tar 2½ timme att genomföra glukostestet. Allt var helt normalt. Skönt!
Lyssnade på bebbens hjärtljud, och jag tror han sov, för det var lågt; 130 slag/minut. Förra gången var det uppe i 150 slag/minut. Helt normalt det också, enligt min barnmorska. :)

Idag lyser solen och det känns som vår igen! Igår snöade det när jag körde från jobbet. Nu måste våren snart va här på riktigt, den har nog bara svårt att bestämma sig.
På måndag är det dags för ultraljud nummer 2. Spännande! Längtar!

//Jenny

Inga kommentarer: