torsdag 28 februari 2008

Snart dags att packa väskan???

NU är jag tillbaka! :) På jobbet, alltså. Inte helt återställd, men det kan nog dröja ett tag. Har knappt någon röst och min hosta driver mina kollegor till vansinne snart... Men jag är PIGG, alive and kicking.
Igår kväll var sambon inte hemma, han var & bowlade med jobbet. Det gjorde att jag fick tv:n helt för mig själv, och jag kunde mysa med TV4 Fakta:s bra-iga program "Förlossningskliniken" och "Riskförlossningar".
Varje onsdag kommer nya avsnitt och jag sitter som bänkad. Känns lite som en förberedelse för vad som komma skall. Fastän jag varit med om det två gånger tidigare, går det ju ändå inte riktigt att föreställa sig hur det ska bli den här gången. Jag hoppas i alla fall på att liten vill ut lite tidigare än bestämt (beräknat förlossningsdatum är den 15 maj), så som de första två. Hade varit snopet att få gå över tiden, det känner jag mig inte inställd på.
Idag är det 72 dagar kvar, och så här har liten det i magen denna veckan:

Denna veckan är medelkroppslängden 41 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 1600 gr. Huvudets omkrets är 28 cm. Barnet vaggas till sömns av mammans rörelser och vaknar ofta när hon lägger sig. Den dygnsrytm som barnet har i slutet av graviditeten kan även hålla i sig efter födseln, men det är inte säkert. Barnet hör många ljud innefrån mammans kropp, bl.a ljud från mammans hjärta och mage. Ljud från magen kan i vissa fall uppgå till så mycket som 80 decibel vilket kan jämföras med en krafigt trafikerad gata. Nu ska barnet få mer hull och gå upp i vikt, men längden kommer endast öka marginellt.

//Jenny

2 kommentarer:

Katrin sa...

Hej min vän! Vad skönt att ni mår bättre!!
Kan inte fatta att din bebis snart är helt färdigbakad, tycker att det har gått jättefort!

Vågar du titta på "Riskförlossningar"? Det görju inte ens jag :-(

Kram Katrin

Ann-Sofie sa...

Tänk att snart ska du vara mammaledig igen Jenny! Vad jag kommer att sakna dig!