söndag 28 juni 2009

Aj, mitt fejs.

M-hm, har bränt mig. Lite. I ansiktet mest men även på axlarna. Gör ont men kommer säkert att gå över. Har haft en helt underbar helg! Har känts som utlands-semester, fast bättre (billigare).
I fredags kväll kom goda vänner hem till oss, vi grillade, barnen lekte, vi drack en öl och åt pastasallad & kött. Barnen somnade och vi vuxna satt kvar på altanen med tända ljus och bara pratade och glömde klockan. Vi bäddade i husvagnen till gästerna så att de slapp köra hem. :-)
I lördags åkte vi till Viby loppis och fyndade! Två fina bringare till saften vi gjort (flädersaft!), barnhängare till kidsens jackor i hallen, två stjärtlappar (såna man åker på i pulkabacken, asså), en massa sandleksaker, 4 pulkor, ett par skidor, gamla saftflaskor med porslinskorkar (också de till min hemgjorda saft) och så säkert nåt annat som jag glömt. Det mesta kostade 1 kr vilket inte var prutbart. :-)
Sixten på loppis:

Med en massa grejer under armarna promenerade vi trötta och dammiga till bilen och lastade in allting. Sedan körde vi hem, barnen badade lite i poolen innan vi åt middag.
På kvällen var det så dags för helgens höjdpunkt: MC-kortegen! Klockan 18:00 infann vi oss vid polishuset där starten gick. Över 1000 motorcyklar skulle det vara, sade någon. Det var mäktigt att se. Motorcyklar i alla möjliga färger och former dundrade förbi oss där vi stod i vägkanten. Både Gustav & Ville bstämde sig för att köpa varsin när de har åldern inne. Efter kortegen satte vi oss vid en liten kiosk och köpte varsin glass. Sixten åt upp min med så jag blev utan. Värsta glassomanen har han blivit. :-)
Idag hade vi bestämt oss för att åka till stranden. Vad glad jag är att vi gjorde det! Helt underbart har det varit!! Redan klockan 9 i morse körde vi hemifrån mot Yngsjö. Tänk att vi har det så fint här hemma i Sverige! BÄSTA stranden, ju! Vit, varm, mjuk sand och kristallklart, alldeles blått vatten.



Söta kompisen Hanna med barnen Arvid & Tova hängde också med till stranden. Barnen lekte och badade hela tiden. Kom bara upp när det vankades fika. Jag gissar på att det var över 20 grader i vattnet, för till o med jag kunde bada benen.
Vi var så bra på att smörja in alla barnen med solkräm, men glömde oss själva så nu ser jag och A ut som två stoppskyltar... :-) Men det hör väl till lite efter en hel dag på stranden.
Klockan 16 körde vi från beachen för att åka till Kyllingaröd till Addes faster & äta middag. De bor låååångt ute på vischan i världens finaste hus. En liten gård men vitputsat boningshus och två gråstenslängor som ramar in den kullerstensbelagda gården. Suck... Vad mysigt! Röda rosor och slingrande murgröna intill det vitputsade huset är liksom pricken över i:t. En idyll som jag tyvärr glömde ta kort på.
Nu är vi hemma igen! Adde är på IcaMaxi och gör veckans inköp och jag sitter i soffan och latar mig lite. Har en massa trista bad-kassar att packa upp egentligen... Med en halv sandstrand i, gissar jag.
Imorgon ska det bli lika varmt, verkar det som. Men då är det keps eller solskyddsfaktor 30 som gäller!

//Jenny

1 kommentar:

Sanna sa...

Åh vad härligt ni verkar haft det! Och vilka loppisfynd, sen.
Vi besökte också en sån där riktig playa då vi var i Finland, med massor med vit sand och helt klart vatten...Annars blir det mest insjödopp här i våra knutar, men det får duga det med. ;-)

Sixten verkar förresten vara en likadan glasstok som Vide, han slukar också sin glass först av alla och sen sitter han och pekar på våra...:-)

Ha en fortsatt härlig sommar!
kram S.