måndag 19 januari 2009

Lagade en...

...supergod omelett ikväll som jag vill dela med mig av. Alla i familjen gillade den, framförallt Sixten. Receptet hittade jag i ett häfte jag fått på BVC, mat som kan passa barn mellan 8-12 månader. :-)
Men det passade alltså oss alla i familjen, oavsett ålder!

Ugnsomelett med räkor.

4 portioner

6 dl mjölk
1½ msk vetemjöl
5 ägg
400 gram räkor med skal
ev. dill

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Vispa ut mjölet i lite av mjölken till en slät redning. Koka upp resten av mjölken i en gryta. Ta grytan från plattan, rör ner redningen. Koka upp igen. Låt mjölken svalna.
3. Vispa ner äggen, ett i taget. Häll smeten i en ugnssäker form eller stekpanna. Grädda i mitten av ugnen tills äggsmeten har stelnat, ca 25 minuter.
4. Skala räkorna och lägg dem på den varma omeletten, garnera ev. med dillkvistar.
5. Servera med majskorn och en smörgås.


Jag hade inte tid att stå och skala en massa räkor, så vi köpte färdigskalade kräftstjärtar istället (godare än räkor, tycker jag). Jag bytte även ut dillen mot gräslök, det var det eller persilja vi hade hemma att välja mellan... Blev supergott!! Enkelt recept som ser fint ut. Kommer att göras fler gånger, med all säkerhet.

Idag har jag varit i köket HELA dagen... Tänkte bli huslig och baka eget bröd nu när jag ändå är hemma, så det började jag med idag. Hittade ett paket med rågsikt i skafferiet och sedan satte jag igång. Bakade 4 stora hålkakor som blev goda (enligt familjen - jag äter inte vitt bröd för tillfället. Har med ett visst nyårslöfte att göra) och sedan hittade jag ett till recept som jag trodde var superbra (verkade enkelt). Det superbra-iga receptet hittade jag på ica.se, där kan man själv skicka in recept som man gillar. Vet inte om tjejen / tanten som skickat in brödreceptet var full när hon skrev det, för det blev INTE en DEG när jag blandat alla ingredienser. :-( Det blev mer som en jäst-SOPPA, eller nåt. Jag blandade i lite annat (mjöl, rågsikt och lite fiberhavregryn) som jag hittade och till slut blev det bra. Ska ALDRIG lita på ett sånt recept mer!!! Haha.

Imorgon ska jag leta födelsedagspresent till G. Lättare sagt än gjort att komma på nåt bra att ge en 6-åring... *tänk tänk*

//Jenny

1 kommentar:

Anonym sa...

Hejsan!
Tack för tipsen om fotoframkallning och album! Ska framkalla jag också baa jag får tid, och så blir det till att leta upp närmaste Eko-affär också, borde väl finnas i den här stan också tycker man.
Omeletten såg smaskig ut, skulle Vide säkert också gilla, storbarnen är tyvärr inga omelettfans. Visste inte att man kunde ge räkor till 8 månaders, trodde det var för salt, men tydligen ska det ju funka då, vad bra.
Men vad konstigt med brödreceptet! :-) Tur du var så kreativ och kunde rädda smeten själv.