onsdag 28 januari 2009

Händig som få.


Ibland får jag små genidrag och får för mig att göra något som jag kanske länge tänkt på men inte riktigt orkat / vågat ta mig för. Som idag...
När vi började fundera på att renovera vårt kök så stod vi i köket och konstaterade att vitvarorna verkligen sjunger på sista versen. Vi kom överens om att vi påbörjar köksrenoveringen till våren. Högt och ljudligt sade vi att "nu får vi hoppas att kyl / frys / spis håller tills dess att det är dags att byta!". Det skulle vi aldrig sagt, för bara precis en vecka efter uttalandet så pajade kylen.
Ingen större fara, vi fick en bättre begagnad kyl / frys (en kombinerad) av några vänner, som de ändå bara hade i garaget stående till ingen nytta. Denna putsades av och sattes in hos oss. Dessvärre satt handtagen på "fel" sida, alltså dörrarna öppnas på helt fel håll i förhållande till vår köksinredning. Man måste alltså ta två extrasteg och runda dörren när man öppnar, istället för att bara gå fram och öppna, om ni förstår.
Såhär har vi haft det sedan i somras, men just IDAG fick jag alltså för mig att rätta till detta lilla irritationsmoment. Jag tänkte att det räcker ju att byta håll på kylskåpets dörr, inte frysen (som är under kylen). Men när jag påbörjat mitt projekt (som jag hade tänkt skulle ta 5 minuter) så visade det sig att jag var tvungen att byta håll på BÅDA dörrarna för att en massa mojänger satt ihopa på olika vis... Jag tog i väldigt när jag skruvade att jag slant med skruvmejseln och satte den i handflatan... Ingen större skada skedd, det blödde ganska mycket men det avhjälptes med ett plåster (med superman på, det hade en helt otrolig läkningskraft!). Efter en halvtimmes skruvande (med en del mumlande av fula ord) var det till slut klart, trots allt. Jag klarade det helt själv! Nu slipper vi störa oss mer på fel öppningshåll. *stolt*

Annars har det varit en bra dag idag. Barnen har varit hemma, inget dagis idag. Vi skulle egentligen bege oss til skogen, men vi tyckte det var tråkigt väder... Vi åkte till svägerskan och fikade lite istället.

Glömde ju berätta att nu är köket beställt!! Spännande!!! Vi ändrade oss i sista stund och nu blir det ett vitt kök med svart bänkskiva, ekplank på golvet. Det känns bra och jag tror det kommer bli fint.
Ser fram emot att få det klart!!!

//Jenny

1 kommentar:

Anonym sa...

Hurra vad duktig du är! Som dessutom lyckades slutföra projektet utan att det blev katastrof nånstans. Jag är också bra på att dra igång saker men för det mesta går det sönder nånting på vägen.
Det nya köket kommer nog bli kanonfint tror jag!