torsdag 17 april 2008

Onsdag kväll - trött

Idag blir det en riktig TV-kväll för min del. Först "Rent hus" klockan 20, och direkt efter det visas "Barnmorskorna". Sen blir det sängen! :)
Jag trodde att jag skulle behöva vara hemma för vård av barn idag när jag väckte barnen. Gustav var alldeles röd om öronen, varm på pannan och grötig i halsen. Jag och Adde började äta frukost i lugn och ro. Helt plötsligt kommer Gustav skuttande ner för trappan och sjunger: "Jag är inte sjuk!". Oj, vad bråttom jag fick med att få på mig kläder och köra till jobbet! Kom bara en kvart för sent, så det var ingen fara.
Det är svårt att avgöra sjukdomstillstånd på en så kort stund man har på sig på morgonen. Men idag gick det ju bra! :)
Nu har vi precis ätit makaronipudding och barnen kollar nu på Bolibompa. Snart dax för dusch och sänggående för dem.

Bebis-rapport:

Vecka 37
Barnet:
Ca 2.8-3 kg. Nu räknas barnet som fullgånget. Om förlossningen startar gör den det i tid, varken för tidigt eller för sent. Barnet ökar sin vikt med 200-250 gram per vecka och har mer än en liter fostervatten runt sig. Koordinationen är så utvecklad att barnet har förmåga att gripa tag om saker med handens fingrar. Den tränar inför ett liv utanför livmodern genom att dra in och trycka ut fostervatten ur sina lungor. Den lagrar också näring som behövs för att klara en ansträngande förlossning. De allra flesta barn ligger med huvudet nedåt, endast ett fåtal ligger med stjärten först. Om så är fallet gör man vid den här tiden ett försök att vända barnet.

Mamman:
Du går troligen på ännu en graviditetskontroll. Är det något som fortfarande oroar dig inför förlossningen så prata med din barnmorska. Det är bra om du som skall bli pappa följer med. Även om du skrivit ett brev med dina önskemål kring förlossningen är det vanligt att man också noterar vad du vill i journalen. Denna kommer personalen på förlossningsavdelningen senare att ta del av. De flesta kvinnor känner av allt kraftigare sammandragningar i livmodern. Det är inte farligt utan en påminnelse om att snart startar förlossningen och mötet med barnet närmar sig. Kanske har du slutat arbeta och inlett dina första veckor som föräldraledig. Du kommer att må bra av att få rå dig själv och att släppa arbetet helt. Du behöver också lite tid att förbereda för barnets ankomst och göra de sista förberedelserna inför förlossningen och den stora omställningen till att bli mamma. Nu kan du vila när du behöver det. Ät som tidigare bra mat, gärna med extra kolhydrater så har du lite mer ork om förlossningen skulle starta.


Log lite snett när jag läste: "Nu kan du vila när du behöver det". Det gäller INTE om man är på väg att bli 3-barnsmorsa! :)

//Jenny

2 kommentarer:

Ann-Sofie sa...

Vilken tur att Gustav piggade på sig så snabbt igen! Jag är sååå trött själv, sov 2 timmar inatt.Tänkte hela tiden på datorskiten:)

Idag äter jag lunch med maken på stan!

Kramis

MOM sa...

Ledsen att säga det men inte blir det mer sömn sedan... ;-).

Nu är det så nära tills bebben kommer.... cooolt.