måndag 10 mars 2008

Ultraljudet avklarat!

I morse var vi på det andra ultraljudet. Bebben mår bra, han kickade och boxade på bra. Riktigt runda, mysiga kinder hade han! :) Vikten uppskattade barnmorskan till 1800 gram. Om han ökar 200 gram i veckan fram till beräknat förlossningsdatum så kommer han att väga 3,8 kg. Precis samma storlek som de första två beräknats till. Lagom! :)
Moderkakan låg inte ivägen, den hade växt uppåt. Skönt! Alla hinder borde därför vara undanröjda. Men inte, då! Självklart ligger bebben med rumpan neråt... Ryggen på min vänstersida och benen på högersidan. Han sitter säkert bekvämt på det viset, för vad jag känt så har han haft samma läge i minst en månad. Huvudet finns alltså längst upp, mellan mina revben. Inte undra på att det blir hårt där emellanåt! :)
I 70% av fallen med sätesbjudning (som det så fint heter) så vänder sig barnet själv innan förlossningen (ofta innan vecka 36). Har inte denna lille killen vänt sig innan vecka 36 (någon gång i mitten av april) så kommer jag att erbjudas ett vändningsförsök. Det funkar i 2 fall av 3 att vända barnet rätt. Går det inte så får det bli planerat kejsarsnitt. Det vill jag verkligen inte, känner mig helt livrädd för det, helt ärligt... Så nu ska jag stå på händer en stund varje kväll, i hopp om att bebben ska vända sig. Håll tummarna för att han gör det!

Idag påbörjar jag upplärningen av min vikarie, Kristina. Hon är en skärpt tjej som jobbat på Ballingslöv i ett par år, som var sugen på lite nya arbetsuppgifter ett tag. Hon verkar ha lätt för att lära och tycker det ska bli skoj att ta över mitt arbete ett tag. Det känns bra!

//Jenny

2 kommentarer:

Ann-Sofie sa...

Då hoppas vi att "stå på benen projektet" fixar till bebben:)
Kram

Anonym sa...

ett gammalt knep är att lägga nått kallt på övre delen av magen, en del bebbar gillar det inte o snurrar av det. :-) förstår ditt dilemma då jag själv hade mitt tredje barn (fött nov 06) i säte större delen av grav .. o så snurrade hon runt runt. det är inte alls ovanligt vid treföderskor att de gör så. Fast jag planerade för vaginal sätesförlossning om hon inte vänt sig i tid. Nu vände hon sig i anknytning till förlossningen och föddes i rackarns fart med huvudet före 4265 g tung :-)
hoppas din lille goding gör det samma
ha en bra dag
/
en barnmorska