onsdag 11 november 2009

Onsdag.

Veckan sniglar sig fram när man följer en diet, har jag kommit på. Testar "knäckebrödsdieten" med svägerskan och är nu inne på tredje och sista dagen av rensningsprogrammet som man ska börja dieten med. Jag blir lite konstig när jag håller igen på maten; jag lagar MASSOR med mat till de övriga i familjen. Inte bara mat, förresten, kakor och bullar också. Så njuter jag av att se dem äta medan jag sitter utan. Självplågan, nästan. Men det hjälper mig lite. Jag ser att allt det goda inte försvunnit, det känns bra att veta att det finns kvar. Knas!
Idag har jag och Sixten en "homealone"-dag. De båda stora är på dagis och i skolan. Vi har lagat middag till ikväll: kasslergratäng. Enkelt och förhoppningsvis gott!
Här kommer receptet:

Enkel kasslergratäng (för 4 personer):

Ingredienser
400 g kassler
300 g pasta (spiraler)
1 tsk salt
vitpeppar

Ostsås:
2 msk vetemjöl
4 dl mjölk
salt
peppar
4 dl riven ost

Gör så här
Först sätter du på ugnen på 225 grader.

Sätt pastan på kokning.

Strimla kasslern
sedan steker du dom tills dom blir lite gyllenbruna..

Ostsåsen:
Rör ut mjölet i lite av mjölken. Koka upp resten av mjölken och häll i redningen. Salta och peppra .Låt koka ihop några min .Ta bort från värmen och vänd ner 3 dl av osten och rör tills den smält.

Varva pastan, kasslern och ostsåsen i en ungsform till sen blir full.
Du kan lägga ett litet ost lager överst på toppen.

Gratinera i ugnen 15-20 minuter.

Man kan även lägga två tomatskivor högst upp om man nu vill det…

Servera med grönsaker. Smaklig måltid!


//Jenny

1 kommentar:

MOM sa...

Självplågan...ja det låter helt knas... vad innebär dieten??

Du vet ju att jag fortfarande tror på viktväktarna eller hur ;-)