torsdag 8 januari 2009

Jag tycker...

...inte det är speciellt skoj att blogga om ett recept jag provat, men detta måste jag dela med mig av. Gott som tusan och SÅ enkelt! Perfekt för oss som aldrig har tid att laga mat.

Snabblagad festskinka.

400 g färsk skinka (julskinke-rester är perfekt!)
2 paprikor (helst olika färg)
2 dl vatten
1 dl grädde
1 msk vetemjöl
2 msk senap( gärna fransk)
½ tsk salt
1 krm saltpeppar

Skär skinkan i strimlor. Kärna ur och strimla paprikorna. Blanda kött och paprika i en ugnssäker form. Vispa ihop vatten, grädde, mjöl, senap, salt och peppar. Häll blandningen över köttet. Stek i ugnen vid 225 grader i ca 25 minuter. Rör om en gång under stektiden. Servera med pressad potatis eller ris.


Vi hade band-pasta till, vi gillar pasta i den här familjen. Sist jag gjorde detta recept hade jag i stekta champinjoner också, det var inte alls fel.

Idag visar termometern runt nollan. Har tagit en lång promenad idag. Gick som vanligt hemifrån utan att låsa dörren (bor ju på vischan). Men när jag kom hem var dörrarna LÅSTA och jag hade ingen nyckel... Sixten började knorra och var hungrig. Jippie... A hade varit hemma och hämtat nåt han glömt. Ringde till hans mobiltelefon 113 gånger och till slut svarade han. "Jamen jag lade ju ut en nyckel till dig". Det har aldrig hänt förut och vi brukar ALDRIG ha nycklar utlagda, så jag vet inte hur han kunde tro att jag skulle veta det. Men det gick ju bra till slut, som tur var.

De stora barnen har varit på dagis idag mellan 8-13. Jag har pustat ut. :-) Det är kul att ha dem hemma, men de behöver dagis, verkar det som... Ljudnivån har varit H-Ö-G här emellanåt. Skönt att kunna vila öronen en stund och bara vara jag och Sixten.

Imorgon kommer min mamma och ska ha mys-fredag med barnen (och oss). Min käre far är i London på nån bilmässa med en kompis. Då blir mamma lite mörkrädd och vill inte spendera fredagen helt ensam så hon kommer hit och äter middag med oss och sover över till på lördag. Ska bli kul! Det är första gången min mamma sover över hos oss. :-)

//Jenny

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för receptet, det ska jag absolut testa nån kväll!! Då skulle Per bli överlycklig, det är nästan alltid han som fixar middag.

Fortsätt slänga in recept när du hittar nåt som går snabbt o är enkelt, jag ÄLSKAR såna inlägg! :)

Är det bra med er annars? Här går det magsjukor på dagis igen, så vi ligger väl däckade snart (ännu en gång)...

kram