tisdag 20 maj 2008

Läkarbesök med Sixten...


Igår, måndag, hade vi en tid för PKU-test och läkarundersökning med lille Sixten. PKU-testet gick bra, de tog även ett örontest och han har full hörsel på båda öronen. Skönt! Sen kom läkaren och lyssnade på hans lilla hjärta, och han tyckte han hörde något "bi-ljud", eller "blås-ljud" som han sade. Så idag, tisdag, har vi varit på barnklinikens hjärtavdelning och gjort EKG och ultraljud av hans hjärta. Det visade sig vara en minimal öppning som inte ska vara där i väggen mellan vänster förmak och vänster kammare. Det är absolut inget att oroa sig för, sade hjärtdoktorn. Nä, säkert! Det kan man ju inte hjälpa att man kommer att göra! Hon sade också att ofta märker man inte ens dessa små fel, och hon tyckte det var ytterst kontigt att barnläkaren hade kunnat höra något blåsljud, för det kunde inte hon göra. Men hon såg "felet" på ultraljudet, och det var skönt att de kollade det så noga. Vi kommer att få en tid för kontroll igen i augusti, när Sixten hunnit växa till sig lite. Bra att det tas på allvar!

Annars flyter allt på ganska bra här hemma! Adde är hemma och är pappaledig och jag försöker komma in i amningen. Funkar hittilis hur bra som helst! Igår kväll somnade Sixten (och jag) klockan 21:15 och han vaknade och åt klockan 04:00, sedan sov vi vidare till 07:15. Underbart! :) Jag känner mig pigg och utvilad vilket jag inte riktigt var beredd på. Zombie-stadiet kommer kanske senare! :)

Idag ska Sixten bada för första gången. Hans navel håller på att falla bort, och den är RIKTIGT läskig! Usch, hade glömt hur kladdigt det där är... Men om några dagar ser den säkert fin ut (hoppas!).
Fick en ny, fin badbalja av svägerskan igår, så den ska invigas idag. Storebröderna ser fram emot att få vara med och bada honom. Både Gustav och Vilmer tycker det är mysigt med en lillebror, och vill helst hålla och pussa på honom hela tiden. Vilmer kallar honom för "Sixten Sisten", för han kunde inte säga Sixten riktigt innan, utan sade Sisten istället. Och det stämmer ju ganska bra in; han är ju sist i syskonskaran.

Nu ska jag förbereda lite middag: Ost & skinkpaj (UTAN LÖK, det är väldigt viktigt när man ammar!)

Kram på er!

//Jenny

3 kommentarer:

Anonym sa...

Bra att de kollar upp hjärtat, fast det kanske inte är något att oroa sig för. Min dotter hade samma problem, så jag förstår din oro. Så bra att du får lite sömn också mellan nattbestyren. Skönt att höra att allt går bra med amningen.

Kram
E

Ann-Sofie sa...

Så bra att allt flyter på hemma hos er! Och vad kul att du känner att ammningen funkar fint, jätteskönt.

Ha det så gott, kramis

Ann-Sofie sa...

You`ve got mail!